TAJUK JURNAL 1 Qualitative Assessment Across Language Barriers : An Action Research Study By: Johannes C. Cronje Source = HW: | TAJUK JURNAL 2 An action Research Exploration Integrating Student Choice and Art Activities in a Sixth Grade Social Studies Classroom By: Courtney Kosky Source = Science Direct | TAJUK JURNAL 3 The Effects of Pictures and Prompts on the Writing of Students in Primary Grades : Action Research by Graduate Students at By: Marilyn Joshua Source = HW: |
1. Contoh kajian tindakan yang telah dilakukan oleh penulis/penyelidik | ||
|
|
|
2. Apakah Masalah yang dijadikan kajian | ||
|
|
|
3. Sample dan Setting Kajian | ||
|
|
|
4. Bagaimanakah kajian dilakukan (prosedur) | ||
1)Perincian dan sedalam mana kriteria yang perlu Dalam menilai portfolio pelajar 2) Apakah nilai dalam portfolio yang dihasilkan oleh pelajar 3)Bagaimana penilai dapat menyelamai proses-proses yang terlibat dalam penghasilan portfolio pelajar. |
|
|
5. Bagaimana pengkaji mengumpul dan menganalisis data | ||
|
|
3) Kelancaran ayat 4)Persetujuan ayat |
6. Bagaimana pengkaji memapar dapatan kajian | ||
|
|
|
7. Bandingkan masalah yang dikaji antara jurnal | ||
|
|
|
8. Bandingkan bagaimana pengkaji melakukan ujian | ||
|
|
|
9. Apa yang dipelajarai daripada ketiga-tiga jurnal | ||
|
|
|
KESIMPULAN UNTUK KETIGA-TIGA JURNAL
Kesimpulan yang dapat dibuat terhadap ketiga-tiga jurnal di atas ialah, guru perlulah sentiasa melakukan refleksi terhadap mutu P&P yang dilakukannya. Apabila guru mendapati bahawa terdapat permasalahan dari segi mutu P&P maka guru perlulah melakukan kajian tindakan bagi mengatasi permasalahan tersebut.Guru adalah pengkaji dalam kajian tindakan yang dilakukan olehnya. Melalui pembacaan yang dilakukan terhadap ketiga-tiga jurnal tersebut, terdapat pelbagai strategi atau kaedah dalam melakukan sesuatu kajian tindakan terutama di dalam bilik darjah. Kajian tindakan perlulah dilakuakn secara berterusan sehingga jawapan yang terbaik terhadap permasalahan ditemui.
ULASAN JURNAL –JURNAL LAIN (AHLI KUMPULAN)
NOR AFIFAH BINTI YAACOB
JURNAL 1
Action Reseach
Action Reseach
By : Eileen Ferrence
Jurnal ini menerangkan tentang langkah-langkah yang perlu diambil oleh seorang guru dalam melakukan kajian tindakan dalam bilik darjah bagi mempertingkatkan mutu P&P yang dilakukan olehnya. Guru berperanan sebagai seorang pengkaji dalam kajian tindakan. Dalam jurnal ini, pengkaji menjalankan kajian tindakan dalam mengatasi masalah pelajar yang tidak dapat menguasai Bahasa Inggeris. Sampel pelajar ialah seramai 530 orang pelajar (merangkumi pelajar pra-sekolah sehinggalah pelajar tahap empat). Pengkaji menggunakan 5 peringkat (prosedur) dalam menjalankan kajian tindakan ini iaitu :
1)Mengenal pasti masalah yang berlaku
2)Mengumpulkan dan mengorganisasikan data
3)Pentafsiran data
4) Tindakan berasaskan data
5) Refleksi
Pengkaji menggunakan beberapa kaedah/bahan dalam mengumpulkan data-data kajian seperti temu duga, diari, portfolio, nota lapangan. Gambar, perakam suara, soal selidik, jurnal, tinjauan kajian dan sampel projek pelajar. Bagi tujuan menganalisis data yang diperolehi pula pengkaji tidak menggunakan statistik atau bantuan teknikal.Pengkaji menggunakan soalan yang diperoleh daripada data kelas, data individu dan kumpulan dan memaparkan dalam bentuk jadual.
JURNAL 2
How to Do Action Research in Your Classroom
By : Frances Rust and Christopher Clark
Jurnal ini mengenai kajian tindakan yang dilakukan di bilik darjah (sekolah) dan sanpel kajian ini ialah pelajar sekolah.Prosedur yang dilakukan oleh pengkaji dalam kajian tindakan yang dilakukan ialah seperti berikut :
1) Membuat persetujuan – dipanggil inkuiri
2) Reka bentuk kajian – soalan dan jawapan
3) Memahami pengalaman – data dan analisis
4) Permulaan semula – baru dan soalan lebih baik
5) Memperbaiki latihan – pengajaran daripada pengalaman
Pengkaji iaitu guru yang mengajar di bilik darjah tersebut melakukan penggumpulan data dengan menggunakan soal selidik , pemerhatian, survei, sampel kerja pelajar, lukisan, gambar, temu bual, jurnal, peta bilik darjah dan rekod anekdot. Bagi memaparkan hasil dapatan kajian tindakan pengkaji menggunakan carta, graf dan jadual untuk memberi gambaran tentang data yang dikumpulkan.
JURNAL 3
Teaching Action Research on the Web
By : Ian Hughes
Jurnal ini membincangkan mengenai kajian tindakan yang dilakukan terhadap pelajar dan kakitangan sebuah universiti melalui penggunaan laman web. Prosedur bagi kajian tindakan ini ialah melalui 5 peringkat iaitu :
1) Kertas cadangan untuk projek pengajaran
2) Refleksi, perbincangan serta email komunikasi dan virtual atau bersemuka tentang set pengajaran
3) Menggunakan empat kitaran atau fasa iaitu merancang, tindakan, gambaran dan pemerhatian.
4) Reka bentuk untuk terbitan elektronik
5) Menulis dan menghantar laporan kajian tindakan
Pengkaji menggunakan kaedah pemerhatian , menggunakan laman web, soalan dan kajian perpustakaan bagi melakukan pengumpulan data bagi permasalahan yang dikaji. Bagi mempamerkan hasil dapatan kajian , pengkaji menggunakan peratusan dan mempamerkan dalam bentuk jadual.
WAN NOORAINI BINTI WAN MUHAMMAD
JURNAL 1
Impact of an Action Research Instructional Model: Student Teachers as Reflective Thinkers.
By : Alcione N. Ostorga and Veronica Lopez Estrada.
Jurnal ini mengkaji tentang satu usaha bagi menggalakkan satu pendirian yang reflektif oleh guru-guru baru. Menerangkan tentang kajian terhadap satu model pengajaran untuk guru-guru praperkhidmatan di peringkat prasiswazah. Kajian ini dikembangkan melalui pendekatan kajian tindakan untuk membangunkan model pengajaran. Dilakukan kerana pengkaji melihat persekitaran pendidikan berlaku percanggahan ideologi di antara guru-guru terhadap model pengajaran.Kekurangan inisiatif oleh guru baru untuk menyediakan model pengajaran yang tersendiri.Guru baru merasakan mereka tidak mempunyai kuasa untuk menyediakan model pengajaran yang mengikut kefahamannya. Sampel kajian tindakan ini adalah terdiri daripada pelajar-pelajar yang merupakan bakal-bakal guru yang mengambil kursus seminar pengajaran pada semester akhir semasa mereka dalam proses kerja kursus mahasiswa. Pengkaji melaukan prosedur-prosedur berikut dalam menjalankan kajian tindakan ini, iaitu :
1) Pengkaji mengenalpasti masalah yang berlaku
2) Kajian semula
3) Pengkaji merancang tindakan yang hendak dilakukan
4) Pengaji mengumpul datan dan menganalisis data yang telah diperolehi
5) Penutup
Dalam melakukan pengumpulan dan penganalisan data kajian ini, pengkaji pada peringkat permulaan telah mendapatkan maklumat awal melalui kitaran proses sedia kajian penyelidikan paradigm, kemudian mengumpulkan data dalam kajian ini tdengan menggunakan penyelidikan reflektif terhadap jurnal pengajaran , daripada tugasan-tugasan pelajar dan teks daripada perbincangan dalam talian. Perbincangan akhir dilakukan dengan menjalankan sesi temubual bersama dengan pelajar yang dijemput untuk membincangkan tentang bahagian-bahagian kursus yang membantu dan yang tidak mempengaruhi.Selepas itu analisis data dilakukan dengan pengkaji menjalankan kajian tindakan dengan mengubah amalan-amalan pengajaran dalam kursus berikutnya. Kitaran ini tidak berhenti setakat itu sahaja akan tetapi dilakukan secara berulang-ulang sebanyak tiga kali sebelum model pengajaran yang disampaikan dalam bahagian terdahulu itu timbul. Pengkaji memaparkan dapatan kajian berdasarkan dua kajian kes yang dijalankan oeh pelajar dengan membuat penilaian bagi kedua-dua hasil yang diperolehi. Perbandingan hasil daripada kajian kes yang dilakukan dapat meningkatkan tahap kefahaman dan pembuktian terhadap data yang digunakan.
JURNAL 2
Minute Math: An Action Research Study Of Student Self-Assessment.
By: Susan M. Brookhart, Marissa Andolina, Megan Zuza and Rosalie Furman
Jurnal ini menerangkan tentang kajian yang dilakukan untuk melihat pencapaian kendiri pelajar melalui satu perlaksanaan projek iaitu “Minit matematik”. Projek ini dijalankan dengan melibatkan pelajar-pelajar meramal dan melihat graf skor pencapaian mereka dalam tempoh masa satu minggu sekali semasa ujian dilakukan yang merangkumi 0-9 fakta pendaraban yang melibatkan sifir matematik. Pelajar juga dapat melihat kemajuan dan kejayaan mereka menghafal tugasan pembelajaran dan strategi-strategi dalam menyelesaikan masalah. Penilaian kendiri pelajar di anggap berjaya pada pusingan di mana pelajar dapat memantau pengajian metematik mereka sendiri. Permasalahan yang dikaji dalam kajian tindakan ini ialah pelajar dilihat kurang dapat menguasai sifir matematik. Menghafal sifir dan jadual matematik merupakan sebahagian daripada kurikulum sekolah, oleh itu pengkaji ingin melihat penilaian kendiri pelajar, samaada kegiatan menghafal akan menambah hasil pembelajaran disamping pengetahuan biasa fakta-fakta matematik. Sampel kajian tindakan ini adalah terdiri daripada empat puluh satu orang pelajar di dalam dua kelas-kelas tangga ketiga, termasuk pelajar pendidikan khas. Projek kajian tindakan dikendalikan bersama oleh dua penyelia Universiti, tiga orang guru dan tiga bakal guru. Terdapat 2 kaedah yang digunakan dalam melakukan kajian tindakan ini, iaitu :
1) Konteks sekolah dan para peserta
- Kajian dilakukan dalam 2 kelas dan setiap pelajar mempunyai latar belakang yang berbeza.
- Guru memainkan peranan dalam memastiakan pelajar terlibat dalam kajian yang dilakukan.
2) Prosedur dan peralatan
- Bagi setiap kelas diperuntukkan 5 minit bagi setiap ujian yang diberikan yang dilakukan sekali seminggu dalam 10 minggu.
- Melihat kepada kemampuan pelajar menyelesaikan permasaalahan mengikut strategi pembelajaran mereka.
- Bagi membantu pelajar melakukan tugasan berbanding menghafal, ujian dan latihan dijalankan sekali dalam seminggu bagi setiap kelas.
- Markah dari setiap ujian yang dilakukan pelajar akan menjangkakan markan bagi ujian yang seterusnya.
Pengkaji mengumpul data dengan melihat markah yang diperolehi oleh pelajar sepanjang ujian yang dijalankan. Data daripada setiap kelas di analisis secara berasingan kerana persekitaran penilaian bilik darjah adalah berbeza. Data daripada kedua-dua kelas digabungkan untuk digunakan dalam mengutarakan persoalan mengenai kepentingan penglibatan pelajar. Pengkaji memaparkan dapatan kajian melalui 2 kriteria bagi kelas yang berbeza.Pengkaji memaparkan dapatan kajian tindakan ini melalui penggunaan carta bar dan jadual.
JURNAL 3
Raising School Attendance: a case study of good practice in monitoring and raising standard. Oleh : Ken Reid Swansea Institute of Higher Education, Swansea, UK
Jurnal ini membincangkan mengenai satu kajian tindakan mengenai kes isu pengurusan dan pemantauan bagi mengurangkan kadar ketidakhadiran dan ponteng di sekolah. Permasalahan yang dikaji dalam kajian tindakan ini ialah peningkatan kadar ketidakhadiran dan pemontengan pelajar ke sekolah serta punca-punca yang menyebabkan pelajar tidak hadir dan ponteng. Prosedur yang dilakukan oleh pengkaji dalam melakukan kajian tindakan ini ialah melalui pemilihan memilih sample yang terlibat iaitu sekolah-sekolah di England, kemudian pengkaji mengumpulkan data (melalui mesyuarata yang diadakan), kemudian pengkajia menyenaraikan sebab-sebab pelajar ponteng. Daripada senarai sebab-sebab tersebut, pengkaji menyenariakan dan mengambil tindakan terhadap langkah-langkah yang dirasakan sesuai dalam mengatasi masalah ponteng tersebut.Pengkaji kemudiannya memasukkan peratus kehadiran pelajar bagi setiap tindakan yang diambil ke dalam bentuk jadual. Pada peringkat pengumpulan data dan penganalisisan data, pengkaji mengadakan mesyuarat terancang selama 2 hari dengan semua sekolah (sampel) bagi mengenalpasti tahap kehadiran pelajar. Mesyuarat ini melibatkan ketua-ketua guru, kakitangan sekolah kanan, pegawai-pegawai kebajikan pendidikan dan kakitangan sokongan LEA.Dalam mesyurat terbabit mereka bersama-sama menyenaraikan sebab-sebab pelajar ponteng dan tidak hadir.Guru-guru kemudiannya telah mempelbagaikan pendekatan untuk mengurangkan ketidakhadiran iaitu secara lembut dan tegas. Pengkaji telah menggunakan jadual untuk memaparkan data yang diperolehi dari setiap sekolah.
0 comments:
Post a Comment